آموزش کامپیوتر و اینترنت

آموزش کامپیوتر، آموزش اینترنت، ترفندهای کامپیوتر، پارتیشن بندی، fdisk، نصب سیستم عامل و ...

آموزش کامپیوتر و اینترنت

آموزش کامپیوتر، آموزش اینترنت، ترفندهای کامپیوتر، پارتیشن بندی، fdisk، نصب سیستم عامل و ...

قفل کردن پوشه ها در xp بی هیچ نرم

تذکر: این کار فقط در ویندوز xp قابل انجام هست!

برای این کار مانند زیر عمل کنید:

1) از منوی Start روی Run کلیک کنید تا منوی Run ظاهر بشه خوب حالا تایپ کنید cmd و اینتر بزنید تا ms-dos promt ویندوز ظاهر بشه.

2) حالا به درایوی که پوشه در آن هست، برید.

3) حال فرمان ren رو اجرا کنید و یه فاصله بدید و اسم پوشه رو وارد کنید و بازم یه فاصله و دوباره اسم پوشه رو وارد کنید با این تفاوت که بعد از اسم پوشه بدون هیچ فاصله ای یک نقطه بگذارید و کد زیر را بدهید:

({2559a1f2-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0})

یعنی مثل این خط فرمان:

x:\ren folder folder.{2559a1f2-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0}p

تذکر: به جای (x) اسم درایو و به جای folder اسم پوشه خودتون را بدهید.

4) اینتر کنید و تمام. توی محیط ویندوز به جایی که پوشه بوده بروید اگر خوب کارتون رو انجام داده باشید فولدر به شکل یه قفل در خواهد آمد.

5) برای برگرداندن این پوشه به حالت اولیه باید تمام مراحل را انجام بدهید. فقط توی تغییر نام از آن کد استفاده نکنید یعنی این طور:

x:\ren folder.{2559a1f2-21d7-11d4-bdaf-00c04f60b9f0} folder

اگر فولدری را به این شکل مخفی کرده باشید توی هیچ سرچی نمیشه پیداش کرد.

یک دستور عالی برای کاربران ویندوز

sfc/ Scannow  


اگر ویندوزتان حسابی به هم ریخته و برنامه های خوبی هم روی آن دارید و نمی خواهید حذفش کنید، هم چنین فرصت نصب دوباره ویندوز را ندارید، این مرحله را قدم به قدم انجام دهید:
 
• سی دی ویندوز را داخل درایو بگذارید. 
• در قسمت Run از منوی شروع ویندوز، تایپ کنید sfc/ Scannow و سپس Enter را بزنید.
با اجرای این دستور، تمام فایل های سیستمی ویندوز چک شده، اگر یکی از این فایل ها ایراد داشته باشد، یک سؤال از شما پرسیده می شود که باید مسیر فایل های اصلی ویندوز را در جواب آن نوشت. با مراجعه به Cd، تمامی این فایل ها تعمیر می شود و شما صاحب یک ویندوز تر و تمیز هستید.

توجه داشته باشید بعد از sfc فاصله ای نباید بگذارید و بعد از اسلش به اندازه یک اسپیس فاصله و بعد scannow و بعد هم Enter و اینکه سی دی ویندوزتان همان ویندوزی باشد که نصب کرده اید.

چند ترفند خوب

برای جستجوی فایل ها در ویندوز کلید F3 را فشار داده و یا بعد از فشردن کلید Start به Search بروید. می توانید برای جستجوی «تمام» کلمات از یک ستاره استفاده کنید. برای مثال jpg.* تمام فایل های عکس jpg را جستجو می کند و *.farsi فایل هایی که فارسی نام دارند با تمام پسوند ها.


در ویندوز xp هنگام خاموش کزدن کامپیوتر بعد از انتخاب “Turn off Computer” کلید Shift را نگه دارید تا آیکون Stand By (در سمت چپ) به Hibernate تبدیل شود. حالا اگر روی آن کلیک کنید کامپیوتر شما با حفظ حالت فعلی خاموش می شود و وقتی آن را روشن کنید برنامه ها به همان ترتیب اجرا می شوند. (فقط توجه کنید که این امکان با برخی کامپیوترها سازگار نیست و فضای نسبتاً زیادی از دیسک را می گیرد.)

۱. برای تغییر نام یک فایل در ویندوز کافی است یک بار روی آن کلیک کرده و F2 را فشار دهید.
۲. کلید F3 برای هر نوع جستجو است: هنگام خواندن متن یک کلمه در آن متن را پیدا می کنید، در اینترنت برای سایت های مختلف جستجو می کند و در خود ویندوز برای فایل و غیره جستجو می کند.

برای این که یک فایل را مستقیماً و بدون ذخیره کردن در Recycle Bin پاک کنید، هنگام پاک کردن کلید Shift را نگه دارید.



قفل کردن ریجستری در ویندوز ... ترفند رجیستری
این کار توسط برنامه Group Policy امکان پذیر است. برای اجرای این برنامه گزینه Run از منوی Start را انتخاب کنید. حال در آن Gpedit.msc را تایپ کرده و Ok کنید. در پنجره ظاهر شده مسیر زیر را دنبال کنید: user configuration \ administrative templates \ system حال در سمت راست روی گزینه prevent access to registry editing tools دابل کلیک کنید و در پنجره ای که باز می شود گزینه Enable را فعال کرده و Ok کنید. دیگر نیازی به Gpedit.msc نیست آن را ببندید. حال در Run برنامه RegEdit را اجرا کنید. با پیغامی مبنی بر بسته بودن رجیستری مواجه می شوید. برای آن که بتوانید رجیستری را اجرا کنید مسیر گفته شده را دنبال کرده و این بار به جای Enable گزینه NotConfigured را برگزینید.

تبدیل ساعت ویندوز به یک ساعت اتمی

برنامه های مختلفی وجود دارند که ادعا می کنند زمان سیستم شما را همواره با زمان های اتمی تنظیم می کنند و بنابراین همواره دقیق ترین زمان را در اختیارشما خواهند گذاشت. 


اما من می خواهم روشی را به شما آموزش دهم که می توانید بدون نیاز به هیچ نرم افزار خاصی این کار را انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:


ابتدا روی ساعت موجود در Taskbar دوبار کلیک کنید تا برنامه Date and Time Properties اجرا شود برای دسترسی به این قسمت می توانید از طریق کنترل پنل و سپس آیکن Date and Time نیز استفاده کنید. سپس وارد قسمت Internet Time شده و تیک کنار عبارت Automatically synchronize with an Internet time server را اگر فعال نیست فعال کنید. بعد از لیست کشویی جلوی عبارت Server عبارت time.nist.gov را انتخاب کنید. در این جا شما باید به اینترنت متصل شده و سپس روی دکمه Update Now کلیک کنید. در این مرحله شما باید کمی صبر کنید تا ساعت شما از طریق سرور تنظیم شود.


(در این حین شما می توانید به کارهای عادی خود بپردازید).

بعد روی دکمه Apply و سپس Ok کلیک کنید. بعد از مدتی ساعت سیستم شما با یک ساعت اتمی تنظیم می شود کاملا دقیق اما تنها موردی که در این جا وجود دارد این است که شما برای این که ساعت سیستمتان همواره از بالاترین دقت برخوردار باشد مجبورید که هر بار با اتصال به اینترنت روی دکمه Update Now کلیک کنید.


اما نگران نباشید چون این مشکل هم راه حل دارد.

برای رفع این مشکل مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا از طریق Run وارد Regedit شده و کلید زیر را بیابید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\ControlSet001\Services\W 32Time\TimeProviders\NtpClient

بعد در صفحه سمت راست به دنبال کلیدی با نام SpecialPollInterval بگردید. پس از یافتن روی آن دوبار کلیک کنید. بعد در قسمت Base نوع اعداد را روی Decimal قرار دهید. سپس در قسمت Value Data یک عدد که زمان یا دوره تناوب تکرار Automatic Synchronization را تعیین می کند برحسب واحد ثانیه تعیین و وارد کنید. بعد از این دیگر نیازی به فشردن مکرر دکمه Update Now نخواهید داشت. اگر به اینترنت وصل باشید که در دوره زمانی مشخص شده ساعت تنظیم می شود، اگر هم وصل نباشید هیچ اتفاقی رخ نمی دهد تمام این عملیات به صورت پشت پرده انجام می شود.

اما یک نکته دیگر نیز وجود دارد. اگر شما Server بهتر و معتبرتری در اینترنت برای تنظیم ساعت خود یافتید باید چکار کنید ؟ برای این کار نیز روشی وجود دارد. اگر شما یک آدرس Server بهتر برای این کار پیدا کردید باید مراحل زیر را برای اضافه کردن آن به لیست سرورهای ساعت خود انجام دهید: ابتدا برنامه Regedit را اجرا کرده و کلید زیر را بیابید:


HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\ CurrentVersion\DateTime\Servers

در صفحه سمت راست یک کلید از نوع String ساخته و برای مثال نام آن را 3 یا 4 یا ... بگذارید به ترتیب اعدادی که در لیست موجود هستند. بعد روی آن دوبار کلیک کرده نام سرور خود را به عنوان مقدار به آن اختصاص دهید. سپس از رجیستری خارج شوید. حالا اگر وارد قسمت Internet Time در برنامه Date and Time Properties شوید و لیست کشویی سرور را مشاهده کنید نام سرور خود را در آن جا خواهید یافت. شما می توانید با سرور خود نیز مانند قبل مراحل را انجام دهید. به همین ترتیب شما می توانید هر تعداد سروری را که یافتید در لیست قرار دهید و از آن ها استفاده کنید. در اینترنت تعداد زیادی سرور زمان وجود دارد که شما می توانید از هر کدام از آن ها استفاده کنید. کافی است در سایت Google یا ... عبارت Server Time را جستجو کنید تا منبع عظیمی از این سایت ها در اختیارتان قرار گیرد.

اگر چه مسئله تنظیم دقیق زمان برای بسیاری از کاربران اهمیت چندانی ندارد، اما در بعضی از سیستم ها همین مسئله کوچک نیز بسیار مهم است و اگر رعایت نشود می تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.


رد و بدل فایل از خطوط تلفن بدون اتصال به اینترنت

HyperTerminal برنامه ای است که توسط آن می توانید با استفاده از خطوط تلفن (بدون نیاز به اینترنت) فایل هایی را از هر نوع به دوستانتان ارسال و یا از آن ها فایل هایی را دریافت نمایید.

شاید شما هم مانند من از ارسال فایل ها توسط ابزار ذخیره سازی (مانند CD، دیسک و...) خسته شده اید در این قسمت قصد داریم به بررسی یکی از قابلیت های جذاب و کمتر شناخته شده ویندوز که توانایی بالایی در ارسال و دریافت فایل های مختلف به نام Hyper Terminal بپردازیم.


» HyperTerminal چیست؟

HyperTerminal برنامه ای است که توسط آن می توانید با استفاده از خطوط تلفن (بدون نیاز به اینترنت) فایل هایی را از هر نوع به دوستانتان ارسال و یا از آن ها فایل هایی را دریافت نمایید.
در صورت کار با این برنامه در بسیاری از موارد شما دیگر نیازی به استفاده از اینترنت نخواهید داشت، بنابراین قادرید در هزینه های اتصال به اینترنت تا حد زیادی صرفه جویی کنید.

برنامه Hyper Terminal به صورتی کاملاً ساده و آسان طراحی گردیده به صورتی که شما با چند بار کار کردن با آن می توانید با نحوه کار کاملاً آشنا گردید.

نکته: برای استفاده از HyperTerminal شما به امکانات خاص نیاز ندارید فقط کافی است که کامپیوتر شما و فردگیرنده به یک مودم مجهز باشد تا شما از طریق خط تلفن فایل مورد نظرتان را ارسال و یا دریافت نمایید.


» نحوه استفاده از Hyper Terminal

برای فعال نمودن HyperTerminal در ویندوز xp به روی کلید Start کلیک نموده و از منوی کشویی ظاهر شده به ترتیب Accessories < All programs < Hyper Terminal< Communications را انتخاب کنید تا پنجره Connection Description در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.

در کادر فوق یک نام را برای اتصال وارد کرده و از قسمت Icon یک آیکون را به دلخواه انتخاب نموده و بر روی کلید OK کلیک کنید.

در پنجره Connect To از منوی کشویی Country / region کشور محل سکونت خود (که در اینجا IRAN را باید انتخاب نمایید مگر این که خارج از ایران زندگی می کنید)، AreaCode کد کشور، phonenumber شماره تلفن تماس و از منوی ConnectUsing ابزار مورد استفاده (که در این جا مودم می باشد) را انتخاب کرده و بر روی کلید OK کلیک نمایید.

    نکته: در قسمت phone number شما باید شماره تلفن شخصی که می خواهید برای او فایل مورد نظرتان را ارسال کنید را وارد نمایید.

در پنجره Connect شما کافی است بر روی کلید Dial کلیک کنید تا شماره گیری انجام گیرد. در این مرحله در صورتی که می خواهید تغییری در شماره تلفن تماس و یا محل سکونت خود دهید کافی است بر روی کلیدهای Modify یا Dialing properties کلیک کرده و در کادرهای محاوره ای ظاهر شده تغییرات مورد نظر را اعمال نمایید. بعد از چند لحظه شماره گیری توسط مودم انجام می شود.


» تنظیماتی که فرد گیرنده باید انجام دهد

برای دریافت یک فایل از طریق HyperTerminal فقط کافی است در پنجره اصلی برنامه از منوی Call گزینه Wait For a Call را انتخاب نمایید. بعد از چند لحظه شما می توانید فایل های ارسالی را دریافت کنید.


» ارسال فایل ها

بعد از اینکه در پنجره Connect تنظیمات مربوطه را انجام دادید و توسط شماره گیری به شماره مربوطه متصل شدید. برای مشخص کردن فایل های ارسالی از منوی Transfer گزینه Send File را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Send File در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.

در کادر محاوره ای ظاهر شده برای انتخاب فایل مورد نظرتان بر روی کلید Browse کلیک کنید تا کادر محاوره ای Select File to Send در روی صفحه نمایش ظاهر گردد.

در کادر محاوره ای فوق شما کافی است فایل مورد نظرتان را انتخاب نموده و بر روی کلید Open کلیک نمایید و در کادر محاوره ای Send file بر روی کلید Send کلیک کنید تا عمل ارسال انجام پذیرد.


» ارسال پیغام به صورت متن

بعد از این که به شماره مورد نظرتان متصل شدید در پنجره اصلی برنامه Hyper Terminal شما به صورت مستقیم می توانید متن مورد نظرتان را تایپ نمایید. متن تایپی در این قسمت برای دوست شما که به کامپیوتر او توسط برنامه Hyper Terminal متصل شدید نیز قابل مشاهده می باشد.


» مشخص کردن محلی برای ذخیره سازی فایل های دریافتی

شما به سادگی می توانید محلی را برای ذخیره سازی فایل های دریافتی از طریق برنامه را به صورت پیش فرض تعریف نمایید. برای این منظور از منوی Transfer گزینه Receive File را انتخاب نمایید تا کادر محاوره ای مربوطه در روی صفحه نمایش ظاهر گردد. در کار محاوره ای فوق شما با کلیک نمودن کلید Browse می توانید محلی را برای ذخیره سازی فایل دریافتی تعیین نمایید.


» ذخیره سازی اتصال

بعد از برقراری ارتباط از طریق برنامه Hyper Terminal، شما می توانید اتصال فوق را برای استفاده مجدد ذخیره نمایید. برای این منظور از منوی کشویی File گزینه Save را انتخاب کنید. با این کار اتصال شما با اسمی که شما برای آن مشخص نموده اید ذخیره می گردد، برای برقراری اتصال برای دفعات آتی، در زیر منوی Accessories < All Programs < Start HyperTerminal Communications کافی است به روی نام اتصال فقط کلیک کنید.


» قطع نمودن اتصال

بعد از این که فایل های مورد نظرتان را برای دوستانتان ارسال کردید و یا از آن ها دریافت کردید، برای قطع نمودن اتصال به روی گزینه Disconnect کلیک نمایید تا اتصال شما قطع گردد.


» نوار ابزار برنامه Hyper Terminal

در نوار ابزار برنامه HyperTerminal مجموعه دستورات پر استفاده به صورت آیکون هایی در دسترس شما قرار گرفته است. در صورتی که نوار ابزار برنامه در زیر نوار منو ها وجود نداشت از زیر منوی View گزینه ToolBar را انتخاب کنید.